Alhamdulillah, sabtu 26/7/08, sy meninggalkan tanahair Malaysia menuju ke KLIA. Saya dijadualkan berlepas pkul 330 petang malaysia terus ke Jeddah dgn pesawat  MAS. Ditemani mak2 ayah2 (mak ayah n mak ayah mertua)along adik n adam sy melangkah dengan perasaan yang pilu tapi gembira menuju ke kaunter utk uruskan apa2 yg patut. Pelik eh..pilu tapi gembira. Pilu nak tinggalkan keluarga kat mesia tapi gembira nak bertemu suami tercinta. Setahun terpisah dari mak ayah..sesuatu yg tak pernah difikirkan sebelum ni. Dulu masa belajar, kalo tak jumpa mak ayah dalam seminggu perasaan ni dah jadi gelisah tak tentu arah dah..tapi ni setahun!!!! Setahun pun kalo panjang umur…Banjir sebentar kat KLIA..tak pernah rasa sedih yang hiba macam ni…
Perjalanan yg mngambil masa hampir 7 jam setengah dlm kabin MAS. Makanan yg dihidangkan chicken curry n sayur ape ntah with nasi, lawa la..ok la rasa dia. sempat tgk citer heroes 3 episodes..huhu..Cuaca tak berapa baik terutama masa kat area India, bergegar-gegar kapat terbang masa tu..tapi alhamdulillah sume ok..
Pukul 7 mlm waktu di Jeddah, pesawat n anak2 kapal selamat sampai dengan jayanya. Urusan imigresen dapat dilalui dgn mudah dan smooth. Kembara Madinah bermula dgn menggunakan sebuah van menuju ke Madinah Al Munawwarah. Singgah sebentar di restoran Yaman 200km sebelum madinah. Nak cerita makanan lagi nih..makanan dia nasi kaler kuning yg berminyak dihidangkan dengan seketul ikan goreng n seketul ayam panggang n berketul2 cili hijau..aaaaa macamana nak makan ni…ada kicap tak aa sos cili ke..hehehe..yg ada cuma hot sauce yg masam tu..so makanan tu pun ditelan dengan tabah..alhamdulillah ada makanan.
Lebih kurang 4 jam kemudian..sy sampai di satu bandar yang menjadi dambaan jutaan umat manusia..ya MADINAH AL MUNAWWARAH…subhanallah, rasa macam mimpi je. baru tadi buat dadih jagung dengan Adam kat Mesia..Adam tolong mak ngah susun bekas dadih kat dapur..pandainya adam..namun hati ni sgt gembira bersyukur krn akhirnya sampai di bumi tempat tinggal Rasulullah, hati tenang untuk mengucup tgn suami tercinta tapi terpisah dari keluarga…rindu terus menusuk dada..air mata mula mengalir…