Dalam kesibukan saya menyiapkan diri dan keluarga untuk ke medan peperangan ilmu, saya telah terbaca satu artikel berkenaan dengan seorang gadis Melayu Islam yang dikatakan telah tersasar. Gadis ini dulu pernah mengejutkan negara dengan pencapaian sangat cemerlang di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia. Saya tidak mengetahui secara primer berkenaan kesahihan cerita ini. Saya tidak pernah bersua muka dengan beliau. Beliau diceritakan dan digambarkan sebagai seorang yang telah membuka aurat, berpelukan dengan bukan mahram dan sebagainya.

Sebelum berita mengenai gadis itu, ada satu berita yang mengejutkan. Seorang lelaki Melayu Islam yang pernah belajar dalam jurusan perubatan di luar negara telah diberitakan berkahwin dengan lelaki sejenis. Tapi masih saya tidak mendengar berita ini secara primer.

Terdahulu, kita dikejutkan dengan seorang gadis kacukan Melayu Islam yang juga telah bermastautin di luar negara, yang dahulunya seorang gadis yang genius dalam bidang Matematik dan telah berjaya memasuki universiti ternama dunia pada usia muda, terbabit dalam kancah pelacuran. Maklumat itu ada disiarkan dengan meluas di dalam internet malah di siaran televisyen merata dunia.

Ketiga-tiga mereka ini merupakan pelajar yang bijak dari segi akademik. Mereka orang Islam. Namun berita yang dibaca mengenai mereka mengundahkan.

Sekiranya ada di antara mereka yang terbaca laman blog yang kecil ini, saya berdoa semoga Allah membuka hati kalian untuk kembali ke jalan yang lurus. Rahmat Allah itu luasnya melebihi infiniti. Nasihat ini untuk saya juga, semoga kita termasuk dalam hamba yang konsisten bertaubat. Allah itu Maha Penyayang lagi Maha Pengampun.

Siapalah saya atau mereka di luar sana untuk menjatuhkan hukuman. Mana tahu mereka yang pernah berdosa ini terlebih dahulu mendapat rahmat dan pengampunan Allah. Sebelum ajal itu tiba, tiada apa yang terlambat untuk kita bertaubat.

 

Hamba yang hina lagi berdosa,

Ummu Abdan