Hari itu saya terharu mengenangkan akhlak mulia seorang sahabat ini, dia memberi makanan tanda ingatannya pada saya. Ia sungguh sedap dan menyelerakan. Ini bukan sekali, tetapi berkali-kali. Moga Allah memberi kebaikan sangat banyak dalam hidupnya di dunia dan akhirat.

image

Sepanjang beberapa tahun di sini, dia banyak membantu saya dalam pelbagai urusan di sini. Dia juga tidak lupa mengepilkan kad dan hadiah sewaktu hari kelahiran saya. Sahabat saya ini penyantun dan baik hati. Jarang benar saya mendengar keluh-kesah dan kata negatif daripadanya. Apalagi berkata kurang enak tentang orang lain, tidak pernah. Semuanya tentang perkara baik-baik dan penuh kata semangat. Dia orang yang jernih, yang perlu dihargai dalam hidup ini.

Sepanjang hidup ini, kita akan berjumpa pelbagai corak sahabat. Ada yang putih jernih dan yang hitam berkeladak. Ramai yang putih jernih di sekeliling kita, bersahabatlah dengan mereka. Pilihan kita untuk bergaul dengan siapa.

Perkara kecil dan remeh perlu ditolak sejauh mungkin, kerana hidup ini terlalu pendek untuk dibazirkan. Kita perlu terus menabur kebaikan dan tinggalkan perkara sia-sia.

Moga Allah mendekatkan diri ini dengan sahabat-sahabat yang mulia budi pekerti dan jauhkanlah dengan yang sebaliknya.

Mama Abdayn
BHF GCRC