image

Mak adalah idola saya sejak dahulu. Saya sangat bangga dengan mak. Mak merupakan anak yatim sewaktu kecil, berasal daripada keluarga paling susah di kampung. Tiada harta, tiada pangkat apatah lagi nama. Namun semangat mak kuat, kental menjadi kakak sulung yang memelihara ibu dan adik-adiknya. Mak kuat menyambung pelajaran hingga menjadi seorang guru. Ia bukan perjalanan yang mudah.

Mak selalu berpesan, dengan pendidikan kita boleh mengubah nasib keluarga. Pesan mak saya pegang hingga ke hari ini. Saya menyambung pengajian ini pun kerana inspirasi daripadanya. Tajuk Phd saya juga berkisar tentang penyakit mak.

Waktu terakhir pengajian Phd ini sememangnya kritikal, namun Allah punya perancangan yang lebih baik. Mak ditimpa penyakit. Hati saya luluh dan pedih, tidak dapat berkhidmat secara langsung di sisi mak. Perasaan ini mahu pulang sesegera mungkin. Saya bersyukur tidak terhingga Along sentiasa di sisi mak dalam tempoh yang sukar ini. Moga Allah memberi sebaik-baik balasan buat Along yang tercinta.

20151226_130837.jpg

Moga Allah memberi kesembuhan kepada mak dan memudahkan laluan mak untuk terus ke syurga.

Ya Allah sembuhkan ratu hatiku.

Mencintaimu
Anak Cikgu Zainab