2016-04-28-10.19.55.jpg.jpeg
Masa saya kecil dahulu, mak akan pastikan pensil-pensil kami tajam. Mak kata pensil yang tajam penting. Ayah akan mengasah pensil kami adik-beradik menggunakan pengasah pensil sekerap mungkin. Rutin itu saya teruskan sampai ke hari ini. Bagi saya pensil yang tajam boleh menenangkan. Pensil yang tajam juga barangkali menjadi pemangkin seseorang itu berjaya. Itu hanya hipotesis, tiada kajian lanjut saya lakukan terhadap ketajaman pensil dan kejayaan seseorang. Malah perkataan kejayaan itupun maknanya luas. Bukan terhad segunung ijazah.
20160428_101905.jpg
Walaubagaimanapun, saya suka memastikan pensil anak menjadi tajam. Supaya tulisan mereka kemas. Moga-moga Abdul Bari dan Abdul ‘Alim akan suka menulis perkara bermanfaat sampai bila-bila.
Kerana itu, pada awal-awal pengembaraan akademik saya pada tahun 2012 dahulu, selain periuk, membeli pengasah pensil adalah antara keutamaan. Segala barang boleh dicari di Ebay, Amazon dan lain-lain kedai maya dan kedai fizikal. Yang penting pengasah pensil ini automatik, sesuai untuk saya yang malas 😉
20160425_172214.jpg

20160425_164214.jpg
Semalam, setelah selesai masak makanan anak-anak, saya terkejut bercampur gembira, Abdul Bari dan Abdul ‘Alim terus duduk membuat kerja sekolah mereka, menggunakan pensil. Si adik membaca perkataan, dan si abang menulis perkataan dan kemudian si adik pula menulis dan abang membaca (dan kemudian mereka sambung berguling!!!).
20160425_173055.jpg

20160425_173011.jpg
image

Di sini kerja rumah banyak tertumpu kepada MENGEJA dan MEMBACA. Kaedah yang mereka gunakan adakah kaedah JOLLY PHONICS, iaitu menggunakan bunyi sebagai asas ejaan sesuatu perkataan. Saya dan suami turut menjadi murid belajar daripada anak-anak kami. Dan menariknya, sekolah turut menyediakan bengkel khas Jolly Phonics ini untuk ibu-bapa, supaya mereka boleh menyambung mengajar kaedah ini kepada anak-anak ketika berada di rumah.

Contoh kaedah Jolly Phonics:
Ah untuk abjad A
Beh untuk abjad B
Heh untuk abjad H dan seterusnya.

Serius Jolly Phonics ini sangat ‘jolly’. Dan anak akan lebih pantas membaca dengan seronok!!! Boleh lihat pautan ini untuk Jolly Phonics Overview http://jollylearning.co.uk/overview-about-jolly-phonics/

Ibu dua anak lelaki yang belajar Jolly Phonics,
Ummu Abdayn
White Street
28th April 2016